KORSØR KART KLUB
Klubben i dag
I dag er Korsør Kart Klub en aktiv og velholdt gokartbane, der fortsat samler gokartentusiaster fra hele regionen. Klubben har gennem årene formået at bevare et stærkt sammenhold og en passion for motorsport, selv efter de udfordringer, som har præget klubbens historie. Med de nødvendige støjdæmpende foranstaltninger og et omfattende voldanlæg er klubben i dag en vigtig del af lokalsamfundet og et populært sted for både erfarne og nye gokartkørere. Klubben fortsætter med at arrangere løb og træningsdage.
![](https://usercontent.one/wp/www.kgkk.dk/wp-content/uploads/2025/01/k-racing-2.jpg?media=1736882425)
Klubbens miljø historie
Klubbens grundlæggelse
I foråret 1966 begyndte ideen om at etablere en gokartbane ved Haneklint på Ørnumvej at tage form. To visionære personer, Sven Lautrup og Børge Nielsen, tog initiativ til projektet, som førte til oprettelsen af Korsør Go-Kart Klub. Kort efter blev foreningen Vestsjællands Go Kart Klub (VSGK) stiftet, der i 1993 skiftede navn til det nuværende Korsør Kart Klub.
Banen blev anlagt på matrikelnummer 1ve Tårnborg Hgd i Korsør, med en startlængde på 460 meter. Den oprindelige bane førte blandt andet forbi dommertårnet og havde en skarp hårnålskurve. I 1973 blev banen udvidet til 629 meter, hvilket skabte det layout, der stadig bruges den dag i dag.
En vigtig milepæl i klubbens historie var den positive dialog med naboer og lokale interessenter. Glasværksarbejder Jørgen Erik Hulstrøm, en af de nærmeste naboer, gav sit samtykke til anlæggelsen under forudsætning af klare aftaler om køretider og beplantning. Dette samarbejde banede vejen for banens etablering og klubbens tidlige succes.
Udfordringer i 1979
I 1979 mødte klubben en stor udfordring, da der blev indgivet en klage til Korsør Kommune over driftstiden på banen. Tidligere havde klubben haft et godt samarbejde med Grundejerforeningen Tårnborg, men denne klage ændrede situationen. Kommunen krævede, at alle nye driftstider skulle godkendes af Vestsjællands Amtsråd, som var myndighed på området for Miljøbeskyttelsesloven.
Efterfølgende blev der indgivet en yderligere klage til Miljøstyrelsen, hvor det blev krævet, at al aktivitet på banen skulle ophøre, indtil forholdene var bragt i orden – og i yderste konsekvens banen helt nedlagt. I et brev datert den 1. november 1979, informerede kommunen klubben om, at der ikke kunne aftales nye driftstider uden godkendelse fra Amtsrådet. (Se bilag 002)
Selvom denne periode var præget af udfordringer og økonomiske byrder, fandt klubben støtte fra kommunens tekniske forvaltning, hvilket hjalp med at håndtere situationen og sikre banens fortsatte drift.
Støjmålinger og Miljøgodkendelse i 1980
I januar 1980 tilbød kommunen sin hjælp til klubben vedrørende støjmålinger og ansøgning om miljøgodkendelse af gokartbanen. Kommunen opfordrede klubben til at samarbejde med ingeniøren for at indsamle de nødvendige oplysninger til ansøgningen. Det blev besluttet, at støjmålingerne skulle finde sted under forskellige vindforhold, så snart sæsonen begyndte. (Se bilag 003).
I januar 1980 bekræftede Miljøstyrelsen, at de støttede kommunens håndtering af sagen, og at ansøgningen om miljøgodkendelse ville blive sendt til Vestsjællands Amt senere på året. (Se bilag 004).
I februar samme år blev en klage over Miljøstyrelsens beslutning sendt til Miljøankenævnet. Klagen ændrede dog ikke på processen, og Grundejerforeningen Tårnborg bekræftede sin fulde opbakning til klubbens eksistens og de indgåede aftaler. (Se bilag 005 og bilag 006).
Et svarskrift fra klubben, dateret 26. februar 1980, modbeviste klagerens påstande og forsikrede om støjdæmpningstiltag samt afsat penge til beplantning. (Se bilag 007).
Begivenheder i 1981
I februar 1981 blev klubben indkaldt til et møde med kommunen for at diskutere den krævede reduktion af støj med 10 dB(A). Kommunen anså vold og beplantning som urealistiske løsninger og fokuserede derfor på mulige metoder til at dæmpe støjen fra gokarterne. (Se bilag 015).
I marts 1981 foreslog klubben i et brev til kommunen en række støjreducerende tiltag og justeringer af træningstiderne for at vise god vilje overfor de omkringboende. (Se bilag 017).
Den 14. juli 1981 blev et nyt møde afholdt, og kommunens brev til amtskommunen understregede klubbens ønsker om fleksible driftstider og en korrekt håndtering af støjproblematikken. (Se bilag 019).
Mødet den 27. august 1981 på Korsør Rådhus forsøgte at finde et kompromis mellem klubben, beboere og myndigheder. Desværre blev konflikten ikke løst, og det blev klart, at støjgrænserne for banen ville være et vedvarende problem. (Se bilag 020).
Den 4. november 1981 modtog klubben endelig sin miljøgodkendelse, men godkendelsen indeholdt flere krav, som klubben fandt vanskelige at opfylde, herunder støjreduktioner og ændringer af banen. (Se bilag 021).
Begivenheder i 1982
Sæsonen startede som normalt i april måned. Den 28. marts modtog amtskommunen en anmeldelse fra en af de omkringboende, som hævdede, at klubben havde overtrådt sin virksomhedsgodkendelse. Den 6. april svarede Vestsjællands Amtskommune, at godkendelsen var gyldig, og at klubben kunne fortsætte driften, indtil eventuelle ændringer blev pålagt af myndighederne. (Se bilag 022).
I juni 1982 modtog klubben en afgørelse fra Miljøstyrelsen, som fastsatte nye støjgrænser og krav om daglig egenkontrol af støjen fra karterne. Miljøstyrelsen hævede grænsen for støj under løb til 55 dB(A) og fastsatte en frist for opfyldelse af kravene til 15. april 1983. (Se bilag 023).
I juni indgav både Korsør Byråd og en af de omkringboende klager til Miljøankenævnet over Miljøstyrelsens afgørelse. Byrådet krævede en forlængelse af fristen for etablering af støjforanstaltningerne, mens beboeren ønskede, at kørslen skulle stoppes, indtil kravene var opfyldt. (Se bilag 024 og bilag 025).
Miljøankenævnet afviste klagerne, men anerkendte behovet for at finde praktiske løsninger på de krævede støjdæmpende tiltag. (Se bilag 028).
Den 12. november 1982 blev en ny støjmåling udført, og Miljøstyrelsen bekræftede, at den forrige måling ikke kunne bruges, da klimaforholdene havde været utilstrækkelige. En ny måling blev planlagt for 1983. (Se bilag 029).
Begivenheder i 1983
I januar 1983 modtog klubben et brev fra amtskommunen, der krævede, at støjen fra banen blev begrænset. I brevet blev der understreget, at der snarest skulle iværksættes støjbegrænsende foranstaltninger. (Se bilag 030).
Kommunen søgte at få dispensation for 1983, men på grund af manglende støtte fra økonomiudvalget blev denne anmodning afvist. Klubben fik senere besked om, at al kørsel med karts skulle ophøre, indtil kravene blev opfyldt. (Se bilag 031, bilag 032, og bilag 033).
I midten af året blev kørslen stoppet, og der blev indledt flere klager og juridiske skridt for at få godkendelse til at genoptage kørslen. (Se bilag 037 og bilag 038).
Efter mange forhandlinger og arbejde med at etablere støjforanstaltninger, kunne klubben i efteråret 1983 fortsætte arbejdet på voldanlægget og begynde forberedelserne til sæsonen 1984.
Historien i billeder
Tag et kig i vores galleri og genoplev nogle af de bedste øjeblikke fra klubbens historie! Her finder du gamle billeder fra vores bane, løb og fællesskab gennem årene.
![](https://usercontent.one/wp/www.kgkk.dk/wp-content/uploads/2025/01/thumbnail_IMG_4806-1.jpg?media=1736882425)
![](https://usercontent.one/wp/www.kgkk.dk/wp-content/uploads/2025/01/thumbnail_IMG_4809.jpg?media=1736882425)
![](https://usercontent.one/wp/www.kgkk.dk/wp-content/uploads/2025/01/thumbnail_IMG_4805.jpg?media=1736882425)
![](https://usercontent.one/wp/www.kgkk.dk/wp-content/uploads/2025/01/Skaermbillede-2025-01-29-185255.png?media=1736882425)
![](https://usercontent.one/wp/www.kgkk.dk/wp-content/uploads/2025/01/Skaermbillede-2025-01-29-185131.png?media=1736882425)
![](https://usercontent.one/wp/www.kgkk.dk/wp-content/uploads/2025/01/Skaermbillede-2025-01-29-185210.png?media=1736882425)
Kontakt information
Kontakt os
Har du spørgsmål eller brug for information om klubben, medlemskab eller events? Tøv ikke med at kontakte os! Vi står klar til at hjælpe dig og glæder os til at høre fra dig.